Dengang, nu og i morgen
Alle årene er værd at huske, men her er 10 årstal, hvor der skete noget helt særligt i Irma.
Irma udklækkes da enkefru Schepler sælger de første æg fra en lille kælderbutik i Ravnsborggade. På facaden står der blot: Smør & æg. Mælk & fløde. Og margarine.
Irmapigen fødes, da arkitekt Sofus Greiffenbergs datter Else som tre-årig står model til bomærket. Navnet Irma (oprindeligt stavet med J) opstår som en del af et samarbejde med margarineleverandør for at tage kampen op mod Oma Margarine.
Irma i en æggeskal. I 1936 tændes et af Irma’s vartegn: Irma-hønen! – tæt ved den første butik lægger den store neon-høne stadig friske Irma-æg.
Irma-pigen bli'r voksen og får vind i skørtene. Logoet med Irma-pigen bliver i 1942 redesignet af arkitekt Bent Mackeprang, men der er stadig tydelige referencer til det oprindelige. Nutidens Irma-pige har af Irmas egen grafikker, Connie Lyst, i 2003 fået en kortere kjole og en mere rank og knejsende holdning.
Selvbetjening i Irma. Irma åbner i 1950 Danmarks første “selvbetjeningsbutik”.
Blå Irma Kaffe. Irma legendariske direktør (1951-1979) Børge Olsen tager i 1953 til Brasilien efter den perfekte kop kaffe. Ladet med københavnsk postevand! Han hjemfører den nu klassiske Blå Irma Kaffe
Bæredygtigt kunst. Irma introducerer løbende en kunstudstilling på sine plastposer. For miljøets skyld, ville man inspirere kunderne til at bruge poserne flere gange.
Nej tak til buræg. Allerede i 1994 siger Irma “nej tak” til buræg i køledisken. Men et stort JA til dyrevelfærd og økologi. Fra 2016 bruges der heller ikke buræg i nogen af Irmas egne forarbejdede produkter.
Økologi på alle hylder. Irma rydder hylderne for alle konventionelle citroner, bananer og gulerødder, så der kun er plads til de økologiske. Op mod jul i 2015 kom turen til alt mel.
En ekstra krølle på halen. I et unikt samarbejde med Dyrenes
Beskyttelse vil Irma over de næste år få mange flere dyrevelfærdsprodukter på hylderne.
Mad skal både smage godt og give god smag i munden.